Tisdag 22 juni

Igår red jag ut med Julia på Fillebus. Vi joggade runt på små stigar inne i skogen och det tycket de var jobbigt. Vi har ju inte så mycket skog hemma så det blir mest ridning på grusvägar, gräsvägar, banan eller ängarna. Så lite koordinationsträning är jättenyttigt för dem, speciellt för rygg och rumpa!

Sedan klättrade vi inne på Ekornavallen upp och ner ett par gånger.

Fille kändes stel o början, och lite motig, men efter vi hade joggat i skogen frustade han massor och släppte bättre. Sedan är han ju ganska kantig att rida överlag eftersom han saknar så mycket styrka i bak, men det är bättre i alla fall. Efter klättringen var han ännu mer lösgjord och högersidan blir bättre och bättre. Jag får bara tänka på att mjukna i den så jag inte blir hängande, vilket jag lätt blir när det känns som han hela tiden drar i den.

 

Daysie red jag på gärdet med mamma och Carmen. Vi joggade lite, gjorde serpentiner och sedan galopperade vi ett par varv, bara rullade på, och i slutet samlade vi galoppen något. Galoppen är henens svaga sida. Traven är stark och bärig, galoppen saknar lite mer ”ihop o upp”. Så det blir vårt nästa närmsta mål, en starkare galopp.

Hon är lite vinglig när man rider på så stora ytor, det är hon inte van vid. När Carmen försvinner bort lite skjuter hon ut bogen och fuskar sig däråt. Igår fick jag säga till henne på skarpen, och det blev mycket bättre =) Hon är så underbar och lär sig  allt jättefort, mitt lilla hjärta!

 

Idag ska båda två hoppas lite. Daysie får göra en lättare serie, Fille får gå en ”fem o en halva” med bred oxer ut, och en lång studsserie. Klämmer nog in lite cavaletti också J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0