Processmål - Hur ska jag träna

Processmålen lägger jag lite mer vikt vid än resultatmålen eftersom jag anser att de är mer påverkbara för min egen del.

Hur ska jag nu träna för att nå mina mål?

 

Processmål Daysie 2010

 

Processmål 1: Starkare galopp

Jag ska försöka stärka hennes galopp genom att träna mycket galopparbete ute på öppna fält så hon får bjudningen med sig. Förvänd galopp och mycket tempoväxlingar så hon kommer ihop och även kan bli stark i samling.

 

Processmål 2: Bra frammåtbjudning/Lydighet/rakriktning

Jag tycker at detta med framåtbjudning och lydighet går ihop lite. Hon ska svara fram för mina hjälper och då måste hon också vara lydig. Det ska jag träna genom att se till att hon är vaken och svarar när jag ber henne att tänka fram. Sedan är varierande arbete så hon tykcer det är roligt också en viktig ingrediens såklart : )

Hon har en förmåga att lägga huvudet lite på sned till höger, så vi ska jobba på medellinjen och andra raka spår med att få henne rak. Båda sittbenen i sadeln och jämn kontakt med tyglarna är det som gäller då.

 

Processmål 3: God stadighet och bärighet

Hon är i dagsläget ganska stadig i form, men hon behöver orka att bära sig lite bättre och att inte gå bakom lodplan när det blir lite jobbigt. Hon ska bära upp sig själv och det ska vi träna genom att rida men en känsla av frammåt- uppåt. Mycket skänkel, mjuk i hand och in mellan hjälperna.

 

Processmål 4: Stadighet på hinder

Hoppningen är inte så befäst ännu så vi ska fortsätta att träna på låga hinder nu under sommaren, banor och serier så hon hänger med och vet vad som förväntas av henne när hon ska gå på hinder. När hon är mer mogen får hon starta och träna på att tävla stället ;-)

 

Processmål 5: Förbättrad bakbensteknik

I dagsläget kan hon knipa lite med bak och sänka ryggen. Så vi ska som innan, fortsätta jobba med 5 och enhalvor med bred (fast låg) oxer ut å hon tvingas öppna upp, och även ha ett bra tempo i hoppningen så hon måste veckla ut mer.

 

Daysie är min lilla ögonsten. Hon är väldigt lydig och arbetsvillig i nuläget så mycket handlar bara om nylärande av rörelser, finslipning av hjälper och mer konsekvens i ridningen. Jag har bara haft henne ett halvår och vi börjar bli lite samspelta. Hennes svårighet är att hon viker huvudet lite åt höger och går in bakom lod. Det beror troligen på att hon har vart riden så sedan innan och antagligen med graman. Sedan är jag lite starkare i min högerhand så det blir lite kaka på kaka. Men det ska vi jobba med.

 

Processmål Fille 2010:

 

Processmål 1: Bra frammåtbjudning

Fille är en liten latmask egentligen ;) Så han behöver lära sig att svara bättre fram för frammåtdrivande hjälper. Det har troligtvis att göra med att han är lite svag, men det måste ändå ske en renodling av hjälperna för att det ska fungera. Det får vi göra genom att traggla och traggla om att han ska svara fram när jag säger fram.  

Processmål 2: Lösgjordhet

Idag är han väldigt stel i kroppen pga sina skador, och genom laser och annan behandling hoppas jag på att få lite hjälp, men även här spelar styrkan in. Han får inte riktigt in bak under sig och orkar inte bära sig samtidigt. Han är stel i bogarna och sidorna. Det problemet ska i komma åt genom att jobba mycket med sidorna, massera och stretcha, tömkörning och även om det tar emot så får gramanen bli en halvtidsvän den närmsta tiden då han är så stor och lång för mig att rida ihop och jag är inte så stark i benen. När han blivit lydigare och förstår frammåthjälper ordentligt, kastar vi den. För har man mer gratis bakifrån kan man också vara lättare i hand.

Processmål 3: God styrka och ork

Här handlar det om styrketräning och uthållighetsträning. Mycket klättring, galoppträning, tömkörning och cavaletti.

Processmål 4: Bra lydighet

Det kommer bli ett ältande om att svara på hjälperna direkt. Mycker övergångar, tempoväxlingar, halter, skänkelvikningar osv då han ska var uppmärksam hör hjälperna, framförallt då skänkeln.

Processmål 5: Jämnt flyt i hoppningen/ Bra taxering

Genom en bra galopp med aktivitet och reglerbarhet så är det lättare att komma rätt på hinder, så grunden till det ligger ju i lydigheten, frammåtbjudningen och reglerbarheten. Studs, markbommar framför hinder och andra bra övningar som gör honom bättre i språngaktiviteten ska vi jobba med


Flle behöver bli stark i kroppen och mjuk innan jag kan begära för mycket av honom.
Tre ledord: Styrka, lösgjordhet och lydighet, vilket jag hoppas genererar i bättre frammåtbjudning och bra flyt i hoppningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0